آموزشیفناوریمقایسه

روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده؛ تفاوت در چیست؟

همه ما می دانیم که متوقف شدن ناگهانی یا کم شدن سرعت اینترنت وایرلس بدون دلیل مشخص تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد تلفن‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها ارزش خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند و ارتباط ما با دوستان، خانواده و دنیای اطلاعاتی که زندگی روزمره ما به آن وابسته است، قطع می‌کنند. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر سرعت و پایداری ارتباط اینترنتی، روترهای مورد استفاده هستند. روترها را می‌توان به انواع تک بانده، دو بانده و سه بانده تقسیم کرد.

روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده؛ تفاوت در چیست؟ اگر چه روترهای دو و سه بانده امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما انتخاب این روترهای وای فای باید با توجه به نیازهای کاربران انجام شود. بهتر است در ابتدا توضیح دهیم که منظور از باند چیست؟ هنگامی که کابل شبکه خود را به یک روتر Wi-Fi وصل می‌کنید، امواج رادیویی سیگنال اینترنت را در یکی از دو فرکانس 2.4 یا 5 گیگاهرتز به گوشی موبایل یا دستگاه Xbox منتقل می‌کنند. این فرکانس‌های مختلف، باعث تفاوت ویژگی انواع روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده می‌شوند. در ادامه مطلب برای آشنایی برای آشنایی بیشتر با روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده همراه باشید:

روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده
روترها را می‌توان به انواع تک بانده، دو بانده و سه بانده تقسیم کرد

‌روترهای تک بانده: مقرون بصرفه اما محدود

در سال 1999 میلادی، مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) ایده‌ی استانداردهای وایرلس را معرفی کرد. در واقع اعداد 802.11 که بر روی مودم‌های Wi-Fi مشاهده می‌کنید، مربوط به این ایده هستند. این استانداردها تضمین می‌کنند که روترها و دستگاه‌های آنلاین با هم هماهنگی کامل دارند. مودم تک بانده فقط یک باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز داشته و از این نظر با محدودیت‌هایی مواجه است. روترهای تک بانده‌ی قدیمی‌تر بر پایه‌ی استاندارد g802.11 هستند و دیتا را با سرعت 54 مگابایت در ثانیه منتقل می‌کند. به عنوان مثال، گوشی‌های آیفون 3G و 3Gs از این استاندارد استفاده می‌کنند.

روترهای تک باند امروزی بر اساس استاندارد جدید n802.11 که با عنوان Wireless-N هم شناخته می‌شوند، کار می‌کنند. مودم های Wireless-N با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، حداکثر سرعت 800 مگابایت در ثانیه را بر روی کاغذ ارائه می‌دهند. اما در حقیقت و با توجه به محدودیت‌های سرویس اینترنت، ممکن است کاربر هرگز این سرعت‌ها را تجربه نکند. بنابراین، روترهای تک بانده 2.4 گیگاهرتزی ارزان و در دسترس هستند.

مزایای مودم های تک بانده:

  1. قیمت پایین
  2. سازگاری با اکثر دستگاه ها
  3. مناسب بودن فرکانس های پایین برای عبور از موانعی مثل دیوار، در و …

معایب مودم های تک بانده:

  1. حداکثر سرعتِ کمتر از گزینه های چند بانده
  2. احتمال ایجاد تداخل سیگنال که موجب کاهش سرعت و ثبات Wi-Fi می‌شود
  3. فقدان ویژگی‌های مدرن مثل اولویت بندی دستگاه‌ها یا نظارت بر وضعیت اینترنت با اپلیکیشن‌های مربوطه
روترهای تک بانده: مقرون بصرفه اما محدود
روتر‌های تک بانده با قیمت پایین و سازگاری بالا

روترهای دو بانده: ابزار متوسط و هوشمند

روترهای دوبانده علاوه بر پشتیبانی از استاندارد Wireless-N با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، از باند فرکانس 5 گیگاهرتز هم پشتیبانی کرده و بر پایه استاندارد جدیدتر ac802.11 کار می کنند. این شاخصه به معنای ارائه حداکثر سرعت 2167 مگابایت در ثانیه است. اتصال 5 گیگاهرتز علت درخشان بودن این روترها بوده و ارتباط سریعتر و پایدارتری را به ارمغان می‌آورد. این مسئله به خصوص برای فضاهای آپارتمانی بزرگ یا شهرهای شلوغ اهمیت دارد. بعضی از مودم‌های دو بانده از تکنولوژی MU-MIMO پشتیبانی می‌کنند که ارتباط پایدار Wi-Fi را با چند دستگاه حفظ می‌کند. در حالی که مودم‌های بدون MU-MIMO فقط می‌توانند تمرکز خود را بر روی یک دستگاه قرار دهند.

مزایای مودم های دو بانده:

  1. قیمت متوسط
  2. ارائه پوشش گسترده تر و اتصال با ثبات در مقایسه با روترهای تک بانده
  3. سازگاری با دستگاه های 5 گیگاهرتز مثل iPhone 7 و PlayStation 4 Pro
  4. دو برابر پهنای باند بیشتر نسبت به روترهای تک بانده

معایب مودم های دو بانده:

  1. سرعت این مودم تحت تأثیر تعداد دستگاه هایی که بطور همزمان از Wi-Fi استفاده می کنند، قرار دارد
  2. باند 5 گیگاهرتز در مقایسه با باند 2.4 گیگاهرتز، از پوشش کمتری در محیط هایی با مانع در و دیوار و … برخوردار است

روترهای دو بانده: ابزار متوسط و هوشمند
روتر دو بانده با فرکانس 5 گیگاهرتز دارای ارتباط سریعتر و پایدارتر

روترهای سه بانده: ارائه تکنولوژی‌های جدید به کاربران پر مصرف

فقط چند سال از تولید روترهای سه بانده می‌گذرد. این روترها قابلیت ارائه سرعت‌های بالا تا 2166 مگابایت در ثانیه را از هر باند 5 گیگاهرتزی دارند. مودم‌های سه بانده، دو باند 5 گیگاهرتزی و یک باند 2.4 هرتزی داشته و تداخل سیگنال را بیشتر از روترهای دوبانده کاهش می‌دهند. به این ترتیب کاربران اطمینان بیشتری به شبکه وایرلس خود خواهند داشت. می‌توانند دستگاه های وایرلس بیشتری را با تراکم دیتای کمتر مورد استفاده قرار دهند. علاوه بر این، هر یک از روترها برای ساده تر شدن اتصال اینترنتی و ارائه بهترین عملکرد به تکنولوژی Smart Connect مجهز هستند. این ویژگی باعث می‌شود که بهترین کانال موجود به دستگاه‌ها اختصاص داده شود تا همه دستگاه ها عملکرد مطلوبی داشته باشند.

همچنین، این روترها با استفاده از ویژگی‌های اتوماتیک مثل Linksys Smart Connect، دستگاه‌ها را به باند 5 گیگاهرتز (یا باند 2.4 گیگاهرتز برای دستگاه های قدیمی‌تر) هدایت می‌کنند. این خصوصیات، روترهای سه بانده را به ابزاری کاربردی برای استفاده در محیط‌هایی که دستگاه‌های 5 گیگاهرتز زیادی را بطور همزمان به کار می‌گیرند، تبدیل می‌کند.

مزایای مودم های سه بانده:

  1. سه باند Wi-Fi مجزا، به معنای پهنای باند وسیع و تداخل ترافیک کمتر می‌باشد
  2. امکان اختصاص دادن هر یک از باندها به دستگاه مشخص در خانه یا محل کار وجود دارد
  3. دستگاه‌های متصل بیشتر، تاثیر منفی کمتری بر سرعتWi-Fi دارند

معایب مودم های سه بانده:

  1. بالا بودن قیمت در مقایسه با روترهای دو بانده
  2. اگر تعداد زیادی دستگاه سازگار با باند 5 گیگاهرتز نداشته باشید، ارتقاء به یک روتر سه بانده احتمالاً چندان قابل توجه نخواهد بود
روترهای سه بانده: ارائه تکنولوژی‌های جدید به کاربران پر مصرف
سه باند Wi-Fi مجزا با وسیع و تداخل ترافیک کمتر

‌جمع بندی

زمانی که Wi-Fi به یک استاندارد ثابت در اینترنت خانگی و کاری دنیا تبدیل شد، اطلاعات را در یک باند 2.4 گیگاهرتزی منتقل و دریافت می‌کرد. این نوع ارتباط سرعت نسبتاً پایینی داشت، اما با بیشتر دستگاه‌های وایرلس سازگاری داشته و پوشش و دامنه مطلوبی را ارائه می‌داد. پس از آن، دوران Wi-Fi دو بانده با فرکانس 5 گیگاهرتز فرا رسید. این باند جدید سرعت‌هایی را فراهم می‌کند که برای پشتیبانی از فعالیت‌هایی مثل پخش ویدیو و گیمینگ آنلاین ایده آل است. در حال حاضر، Wi-Fi سه بانده راه حل جدیدی برای افزایش سرعت و قابلیت اطمینان ارتباط اینترنت به شمار رفته و امکان اتصال انواع دستگاه های مدرن امروزی به شبکه Wi-Fi را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سایت هدیش مرجعی معتبر برای خرید روتر در ایران می‌باشد.

جمع بندی روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده؛ تفاوت در چیست؟
Wi-Fi سه بانده راه حل جدیدی برای افزایش سرعت و قابلیت اطمینان ارتباط اینترنت

آرین شیخی

آرین شیخی فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک. علاقه‌مند به موسیقی و ساز تنبور، تکنولوژی، موبایل، گرافیک، عکاسی، بازی‌های رایانه‌ای، ورزش، هنر، سینما و تولید محتوا در سایت‌های تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا