آموزشیفناوریمقایسهویژه

سنسور اثر انگشت اولتراسونیک و تفاوت آن با اپتیکال چیست؟

سنسور اثر انگشت اولتراسونیک، نوعی از تکنولوژی است که توسط شرکت آمریکایی کوالکوم ابداع شده و در گوشی‌های هوشمند جدید ظهور کرده است. این تکنولوژی، امواج صوتی را از نوک انگشت انتشار می‌دهد تا تصویری سه بعدی ایجاد کند. این سنسور ایمن‌تر از سنسورهای اپتیکال روی صفحه نمایش است. حتی در صورت چرب، کثیف یا مرطوب بودن انگشت هم به خوبی عمل خواهد کرد. لازم به ذکر است که این فناوری، در حال حاضر در بسیاری از محیط‌های حرفه‌ای و دولتی که به شناسایی بیومتریک برای صدور اجازه ورود نیاز دارند، استفاده می‌شود.

تفاوت سنسور اثر انگشت اولتراسونیک با اپتیکال

سنسور‌های اپتیکال جز اولین و قدیمی‌ترین نوع سنسور‌های اثر انگشت می‌باشد. مکانیزم این نوع سنسور‌ها عکسبرداری است. تصویر اثر انگشت توسط حسگر‌های نوری ثبت می‌شوند. عملکرد دقیق این نوع حسگر ارتباط مستقیمی با کیفیت دوربین‌های تعبیه شده در آن دارد. برای همین هرچه کیفیت دوربین استفاده شده بالا‌تر باشه در نتیجه تصویر دقیق‌تری گرفته می‌شود. در نتیجه امنیت بالا‌تر می‌رود. بسیاری از شرکت‌‌ها برای پایین آوردن هزینه‌ها از حسگر‌هایی با کیفیت پایین‌تری استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث افت محسوس امنیت می‌شود. با این تفاسیر بسیاری از شرکت‌ها به خاطر مزیت‌های این حسگر و قیمت، استفاده از آن را ترجیح می‌دهند.

سنسو‌های اثر انگشت اولتراسونیک تکنولوژی جدید‌تری نسبت به سنسور‌های اپتیکال دارند. ولی همچنان به سرعت سنسور‌های اپتیکال نرسیده‌اند. نکته‌ی دیگر امکان اختلال در عملکرد این سنسور با قرار دادن بعضی از محفظ‌های صفحه است. با این وجود تحقیق درباره‌ی این نوع حسگر‌ها همچنان در حال انجام است. نسل به نسل در حال بهبود می‌باشند.

تفاوت سنسور اثر انگشت اولتراسونیک با اپتیکال
سنسو‌های اثر انگشت اولتراسونیک تکنولوژی جدید‌تری نسبت به سنسور‌های اپتیکال دارند

‌امنیت بالا‌ی سنسور اثر انگشت اولتراسونیک

با اینکه گوشی های هوشمند امروزی از صفحه نمایش های بزرگ برخوردارند، اما امنیت بیومتریک هم برای کاربران اهمیت زیادی دارد. کاربران امروزی علاقه ای به وارد کردن پسورد برای هر بار باز کردن قفل گوشی خود ندارند. درست است که روش هایی مثل سنسور عنبیه چشم و تشخیص چهره در گوشی های بسیاری به کار گرفته شده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که هیچ راهی آسانتر از به کار بردن اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی نباشد.

Qualcomm و Samsung این روش را در گوشی Galaxy S10 به کار برده و یک حسگر اثر انگشت ایمن و قابل اطمینان را بر روی صفحه نمایش قرار داده اند. با استفاده از امواج فشار صوت، اثر انگشت شما با توجه به نحوه‌ی برخورد امواج به سنسور، نقشه برداری می شود. نوک انگشت شما صاف نیست و خون در رگ ها و شریان هایی که بسیار به پوست نزدیکند، جریان دارد. در واقع هیچ دو انگشتی دقیقاً مثل هم نیستند. این نقشه با شبیه سازی پوست، یک نشانه ایمن ایجاد می‌کند که با انگشت شما تطبیق داده می‌شود. نهایتا در صورت هماهنگ بودن، قفل دستگاه باز خواهد شد.

Sense ID کمپانی Qualcomm، امنیت بسیار بالاتری نسبت به سنسورهای اپتیکال روی صفحه نمایش دارد که می توانند توسط عکس با کیفیت یا اسکن اثر انگشت فریب داده شوند. علاوه بر این، سنسور اولتراسونیک سریعتر است و با سرعت سنسورهای خازنی استاندارد برابری می کند. همچنین، این تکنولوژی از قابلیت SecureMSM و Fast IDentity Online بهره می‌برد تا راه ورود مطمئنی را بدون نیاز به وارد کردن رمز به کاربران ارائه بدهد.

سنسور اولتراسونیک امواج را از شیشه، آلومینیوم، پلاستیک و غیره نیز عبور می دهد. در واقع، با استفاده از این قابلیت نیازی به محدوده‌ی ارتباطی مشخص بر روی گوشی های مجهز به Sense ID وجود ندارد. این ویژگی در دوره‌ای که تولید کنندگان موبایل به دنبال طراحی‌های مینیمال و استفاده از کمترین دکمه ها هستند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

‌امنیت بالا‌ی سنسور اثر انگشت اولتراسونیک
سنسور‌های اولتراسونیک امنیت بسیار بالاتری نسبت به سنسورهای اپتیکال روی صفحه نمایش دارد

جمع‌بندی

با پیشرفت و نفوذ دستگاه‌ها و گجت‌های هوشمند در بین کاربران، امنیت یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه است. وجود یک سنسور اثر انگشت در این دستگاه‌ها برای حفاظت از اطلاعاتمان حیاتی است. این روش نسبت به سایر روش‌های امنیتی مانند تشخیص چهره و پسورد بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر است. آینده‌ی امنیت گجت‌های هوشمند قطعا از آن سنسور‌های اثر انگشت اولتراسونیک می‌باشد. می‌توانید برای خرید گوشی موبایل سامسونگ با سنسور اثر انگشت اولتراسونیک به سایت هدیش مراجعه فرمایید.

 

آرین شیخی

آرین شیخی فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک. علاقه‌مند به موسیقی و ساز تنبور، تکنولوژی، موبایل، گرافیک، عکاسی، بازی‌های رایانه‌ای، ورزش، هنر، سینما و تولید محتوا در سایت‌های تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا