فناوریمعرفیموبایلموبایلنقد و بررسیویژه

سری Note20؛ کامل‌ترین پرچمداران سامسونگ در سال 2020 ؟!

در اواسط ماه آگوست سال 2020 بود که شرکت سامسونگ (Samsung) از آخرین پرچمداران نوت خود یعنی سری Note20 رونمایی کرد. این سری را دو گوشی Galaxy Note20 و Galaxy Note 20 Ultra تشکیل می‌دهند.

عضو کوچکتر این سری یعنی Note20 که به‌نوعی یک شِبه پرچمدار به‌شمار می‌آید با برچسب قیمت پایه 1000 دلاری عرضه شد. و پرچمدار اصلی این سری یعنی Note20 Ultra با قیمت پایه نسبتا بالای 1300 دلاری به بازار عرضه شد.

نکته قابل توجه در مورد این دو گوشی این‌است که، این گوشی‌ها در دو نسخه 4G و 5G تولید و عرضه شده‌اند. به‌همین دلیل در بازارهای مختلف نیز با توجه به شبکه ارتباطی و نسخه پردزانده‌ای که در آن‌ها به‌کار رفته‌است ممکن‌است کمی تغییر قیمت داشته باشند.

بعد از گذشت حدودا 10 سال از معرفی اولین سری نوت، در سال 2020 شاهد ارائه یک پرچمدار قلم‌محور تمام عیار از سوی شرکت همیشه نو‌آور سامسونگ بودیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما در معرفی و بررسی این سری از گوشی‌های سامسونگ همراه باشید تا با اطلاعاتی کامل‌تر و دقیق‌تر اقدام به خرید یکی از این دو گوشی کم‌نظیر کنید.

سری Note20؛ با طراحی خاص و جذاب

سری Note20 هم‌چون مدل‌های قبلی نوت با یک طراحی مستطیل شکل و دارای لبه‌های به اصطلاح تیز ارائه می‌شود تا در همین وهله اول متوجه تمایز این سری با گوشی‌های دیگر سامسونگ به‌خصوص سری S شویم. با وجود این نوع از طراحی به‌واقع در هنگام در دست داشتن این سری از گوشی‌ها سامسونگ، تماماً حس یک پرچمدار را به‌شما القاء می‌شود.

در طراحی Note20 از فریم فلزی، درِ پشتی با جنس پلاستیک و نمایشگری با محافظت Gorilla Glass 5 استفاده شده‌است. در مقابل Note20 Ultra طراحی مقاوم‌تری دارد و در پشت و جلوی گوشی از Gorilla Glass Victus استفاده شده. و فریم دور گوشی نیز از جنس استیل ضد زنگ است، که با توجه به‌این طراحی عملا متوجه پرچمدار بودن این گوشی خواهید شد.

سری Note20؛ با طراحی خاص و جذاب - 1
طراحی خاص و جذاب سری Note20 مناسب برای هر سلیقه

هر دو گوشی به استاندارد IP68 که قابلیت مقاومت در برابر گرد و غبار و همچنین، مقاومت در برابر آب تا 1.5 متر و در مدت زمان 30 دقیقه را دارد، مجهز شده‌اند.

با توجه به نوع طراحی این گوشی‌های، هر دو مدل به قلم Stylus سامسونگ با نام S Pen مجهز شده‌اند. این قلم اتصال از طریق بلوتوث و حسگر‌هایی هم‌چون شتاب‌سنج (Accelerometer) و ژیروسکوپ (Gyro) در کنار قابلیت شاتر دوربین گوشی موبایل را ارائه می‌کند. تنها تفاوت قلم در این دو گوشی این است که قلم Note20 تاخیر 26 میلی ثانیه‌ای دارد ولی Note20 Ultra تاخیر بسیار کمتر و 9 میلی ثانیه‌ای دارد.

سری نوت 20 یک برتری آشکار نسبت به جدیدترین پرچمدار سامسونگ یعنی S21 Ultra دارد. در طراحی گوشی‌های سری Note، یک جایگاه اختصاصی برای قلم S Pen در کنار گوشی در نظر گرفته شده که این مورد در گوشی اس 21 اولترا به‌چشم نمی‌خورد. شما برای استفاده از قلم S Pen در گوشی موبایل گلکسی S21 Ultra می‌بایست آن‌را به‌صورت جداگانه خریداری و نگهداری کنید، که این مسئله ممکن است در بعضی مواقع هم‌چون زمانی که کاور مخصوص گوشی خود را به‌همراه ندارید؛ کمی آراز دهنده باشد. شاید می‌توان گفت به‌واقع یکی از مهم‌ترین دلایل علاقمندی کاربران برای خرید گوشی موبایل به سری نوت سامسونگ، وجود همین قلم کاربردی به‌همراه جایگاه مخصوص آن در کنار گوشی است.

سری Note20؛ با طراحی خاص و جذاب - 2
بهره‌گیری سری Note20 از قلم S Pen

Note20 Ultra حدودا 20 گرم از برادر کوچک‌تر خود یعنی Note20 سنگین‌تر است که این اختلاف وزن می‌تواند به‌دلیل جنسی باشد که در طراحی آن استفاده شده‌است. از نظر ابعاد هم تقریبا مشابه یکدیگرند و در هنگام کار با هر دو گوشی احساس خوبی خواهید داشت. اما به‌طور کلی گوشی گلکسی نوت 20 اولترا بیشتر حس یک پرچمدار واقعی را نسبت به نوت 20، به شما انتقال می‌دهد.

دیگر تفاوت در طراحی این دو گوشی ماژول دوربین آن‌ها است. به‌نحوی که ماژول دوربین Galaxy Note20 Ultra با بیرون زدگی حدودا 3 میلی‌متری طراحی شده و در مقابل در گوشی Galaxy Note20 شاهد ماژول دوربین کوچک‌تری هستیم.

Note20، با رنگ‌های خاکستری، برنز، آبی، سبز و قرمز عرضه می‌شود. و Note20 Ultra نیز با رنگ‌های مشکی، سفید و برنز به کاربران ارائه می‌شود.

صفحه نمایش با کیفیت؛ سری Galaxy Note20

در گوشی گلکسی Note20 شاهد یک صفحه نمایش 6.7 اینچی تخت با پنل Super AMOLED Plus و مجهز به قابلیت HDR10 Plus هستیم که کیفیت FHD Plus را نیز ارائه می‌دهد. محافظت Gorilla Glass 5 و قابلیت کاربردی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On Display) را به‌همراه دارد. در مقابل پرچمدار اصلی سری نوت یعنی گلکسی Note20 Ultra مجهز به صفحه نمایش خمیده 6.9 اینچی با پنل Dynamic AMOLED 2X با قابلیت HDR10 Plus به‌همراه نرخ به‌روز رسانی 120 هرتزی در حالت FHD است. همچنین، از کیفیت QHD که نرخ به‌روز رسانی 60 هرتزی را ارائه می‌دهد، بهره می‌برد. محافظت Gorilla Glass Victus برای آن در نظر گرفته شده و قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را نیز دارد.

هر دو گوشی به حسگر زیر نمایشگر اولتراسونیک نیز که یک سنسور مختص به گوشی‌های سامسونگ است، مجهز شده‌اند. این حسگر دقت و سرعت بالاتری نیز نسبت به حسگر اپتیکال دارد که یک مزیت بزرگ برای این سری به‌شمار می‌آید.

صفحه نمایش با کیفیت؛ سری Galaxy Note20
صفحه نمایش با کیفیت و تمام لمسی در سری Note20 حسگر زیر نمایشگر اولتراسونیک را در اختیارتان قرار می‌‌دهد

سری گلکسی Note20؛ قدرتمند و پایدار

طبق رسم چند سال گذشته سامسونگ در این سری نیز شاهد عرضه دو مدل از پردازنده که یکی ساخت خود سامسونگ است، هستیم. در سری Note20 از پردازنده‌هایی با معماری 7 نانومتری پلاس استفاده شده که کمی قدرتمندتر از پردازنده‌های نسل قبل است که بر روی گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌شد.

نسخه جهانی سری نوت 20 به پردازنده Exynos 990 به‌همراه پردازنده گرافیک Mali-G77 MP11 مجهز شده‌است. و در نسخه مختص به آمریکا از پردازنده SnapDragon 865 5G به‌همراه پردازنده گرافیکی Adreno 650 استفاده شده‌است.

در مقایسه‌های مختلف شاهد این بوده‌ایم که پردازنده Exynos با گذشت زمان گرم می‌شود. و باعث داغ شدن گوشی و همچنین، افت عملکرد آن می‌شود. اما به‌طور کلی نمی‌توان این پردزانده‌ها را ضعیف دانست، به‌این دلیل که به‌واقع عملکردی خوب را ارائه می‌دهند.

Note20، با 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. Note20 Ultra، نیز با 8 یا 12 گیگابایت رم و 128، 256 و یا 512 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌شود. هر دو گوشی از فناوری UFS 3.0 بهره می‌برند که امکان انتقال سریع‌تر اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد.

و اما تفاوت عجیبی که می‌توان به آن اشاره کرد این‌است که Note Ultra قابلیت افزایش حافظه داخلی از طریق کارت حافظه جانبی Micro SDXC را دارد که این قابلیت از Note20 حذف شده‌است.

سری نوت 20 با آندورید 10 و رابط کاربری One UI 2.5 عرضه می‌شود؛ که با عرضه آندروید 11 و رابط کاربری One 3.0، این گوشی‌های نیز از این به‌روز رسانی بهره‌مند خواهند شد. البته طبق وعده‌ای که سامسونگ به کاربران خود داده‌است، امکان به‌روز رسانی به جدیدترین سیستم‌عامل آندورید و همچنین رابط کاربری One UI تا 3 سال برای این گوشی‌ها محقق خواهد شد.

سری گلکسی Note20؛ قدرتمند و پایدار
سری گلکسی Note20؛ قدرتمند و پایدار از همیشه است

دوربین‌های فوق‌العاده

هر دو گوشی در پنل پشتی از یک ماژول 3 گانه برای دوربین‌های خود بهره می‌برند. یک فلش LED نیز در کنار این دوربین‌ها تعبیه شده‌است. قابلیت فیلم‌برداری 8K و 24 فریم در ثانیه برای ضبط ویدیوهای سینمایی، 4K با فریم ریت‌های 30 و 60 در ثانیه، 1080p با فریم ریت‌های 30، 60 و 240 در ثانیه و 720p با فریم ریت 90 در ثانیه به‌همراه قابلیت HDR10 Plus برای دوربین‌های سری نوت 20 در نظر گرفته شده‌است. 

این سری از گوشی‌های نوت به دوربین 10 مگاپیکسلی سلفی با لنز واید مجهز شده‌اند که قابلیت فیلمبرداری 4K با فریم ریت‌های 30 و 60 در ثانیه را در کنار کیفیت 1080p و 30 فریم در ثانیه در اختیارتان قرار می‌دهند. قابلیت تماس تصویری دوگانه به‌همراه Auto-HDR نیز برای این دوربین سلفی ارائه شده‌است.

دوربین‌های فوق‌العاده سری Note20 - 1
دوربین‌های فوق‌العاده قدرتمند گوشی‌های سری Note20

و اما حالا، به دوربین‌های اصلی در پنل پشتی این دو گوشی می‌رسیم. گوشی Note20، یک دوربین واید 12 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا، یک دوربین 64 مگاپیکسلی با قابلیت زوم هیبریدی تا 3 برابر و یک دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی با زاویه تصویربرداری 120 درجه‌ای دارد.

گوشی Note20 Ultra، مجهز به یک دوربین 108 مگاپیکسلی با لنز واید با قابلیت زوم نسبتا فضایی، یک دوربین 12 مگاپیکسلی پریسکوپی تله‌فوتو با قابلیت زوم 5 برابری اپتیکال و زوم 50 برابری هیبریدی، یک دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی با زاویه 120 درجه‌ای برای تصویربرداری وسیع‌تر و همچنین یک سنسور فوکوس خودکار (Auto Focus)، است.

نکته‌ای که می‌بایست به‌آن توجه کنید این‌است که وجود زوم به اصطلاح فضایی در گوشی‌های پرچمدار، در حال حاضر به‌نوعی یک قابلیت تزیینی است، به‌این دلیل که نهایتا بعد از 10 یا 20 برابر زوم با افت بسیار شدید کیفیت روبه‌رو هستیم؛ که این موضوع می‌تواند ناخوشایند باشد.

دوربین‌های فوق‌العاده سری Note20 - 2
زوم 50 دیجیتال برابری سری Note20 به‌شما اجازه می‌دهد به سوژه‌ها نزدیکتر شوید و تصویربرداری جذاب‌تری را تجربه کنید

پس می‌بایست تا پیشرفت تکنولوژی کمی صبور باشیم، که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد دوربین‌هایی در گوشی‌ها باشیم که قابلیت زوم بالا و با افت تصویر بسیار کمتر را ارائه دهند.

سری Note20؛ مجهز به باتری‌های با دوام

باتری‌های 4300 و 4500 میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم‌یونی به‌ترتیب در گوشی‌های Galaxy Note20 و Galaxy Note20 Ultra به‌کار رفته‌اند. هر دو باتری قابلیت شارژ سریع 25 واتی را دارند که در حدود 1 ساعت و 15 دقیقه از صفر تا 100 شارژ خواهند شد.

فناوری USB Power Delivery 3.0 نیز به بهبود سرعت شارژ این گوشی‌های کمک خواهد کرد. شارژ سریع بی‌سیم 15 واتی نیز برای هر دو گوشی در نظر گرفته شده‌است. همچنین، امکان شارژ معکوس 4.5 واتی برای شارژ دیگر گوشی‌های، گجت‌ها و هدست‌های بی‌سیم را ارائه می‌کنند.

سری Note20؛ مجهز به باتری‌های با دوام
سری Note20؛ با باتری‌های قدرتمند امکان استفاده طولانی مدت از گوشی را به‌شما می‌دهد

کلام‌آخر

هر دو گوشی سری نوت 20، قابلیت‌های بسیاری را به شما ارائه می‌دهند. و به‌نوعی می‌توان آن‌ها را از بسیاری از جهات کامل‌ترین پرچمداران سامسونگ در سال 2020 دانست. اما نباید منکر این موضوع شد که گوشی Note20 Ultra بیشتر از گوشی Note20 حس یک پرچمدار قدرتمند را به‌شما القاء می‌کند. پس خرید گوشی موبایل سامسونگ Galaxy Note20 Ultra می‌تواند گزینه محتمل‌تری برای آن دسته از کاربرانی باشد که می‌خواهند حس استفاده از یک پرچمدار تمام عیار را تجربه کنند.

با توجه به‌این که شرکت سامسونگ تصمیم گرفت در سال 2021، گوشی‌های سری نوت جدیدی را عرضه نکند؛ سری Note20 را می‌بایست آخرین و قدرتمندترین بازمانده از سری گوشی‌های نوت دانست. و به احتمال زیاد با وجود عرضه گوشی موبایل گلکسی S21 Ultra که قابلیت پشتیبانی از قلم Stylus را دارد دیگر شاهد تولید سری جدیدی از گوشی‌های Note سامسونگ در سال‌های آینده نخواهیم ‌بود.

معرفی و بررسی تخصصی سری Note20
معرفی و بررسی تخصصی سری Note20

امید افتتاح

امید افتتاح فوق لیسانس شبکه های کامپیوتری - علاقمند به تکنولوژی، تجهیزات شبکه، موبایل، طراحی وب سایت، نویسندگی تخصصی و تولید محتوا در سایت های تکنولوژی، ورزش، بازی های رایانه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا