فناوریموبایلنقد و بررسیویژه

بهترین سیستم عامل موبایل کدام است؟

در هنگام خرید گوشی موبایل، انتخاب سیستم عامل مناسب‌‌تر می‌تواند مهم‌تر از قطعات سخت‌افزاری دستگاه باشد. آیا شما جزو طرفداران Apple هستید؟ و یا به سیستم عامل اندروید علاقه دارید؟ شاید وقت آن رسیده که از محدوده امن خود خارج شده و سیستم عامل موبایل جدیدی را امتحان کنید. در این مطلب به بررسی مشخصات و تفاوت های دو سیستم عامل iOS و Android پرداخته‌ایم.

‌طراحی و رابط کاربری سیستم عامل iOS و اندروید

عملکرد گوشی‌های هوشمند در طول سالیانی که از معرفی سیستم عامل های مختلف می‌گذرد، بطور قابل توجهی تغییر کرده‌است. در حقیقت Android دگرگونی‌های زیادی داشته‌است. اما Apple از سال 2007 تغییر چندانی بر روی سیستم عامل iOS اعمال نکرده‌است.

اندروید بزرگترین ارتقای طراحی خود را در سال 2014 و با معرفی Lollipop 5.0 انجام داد. پس از آن Android 6.0 Marshmallow معرفی شد که ظاهر اصلی Lollipop را داشت و بیشترین تغییرات آن مربوط به نحوه عملکرد سیستم عامل بود. با این حال، ویژگی های اصلی اندروید در طول سال ها تفاوت زیادی داشته‌است و آندروید 11 به بالاترین سطح خود رسیده‌است.

iOS هم از این الگو پیروی می‌کند، اگر چه نحوه نمایش برنامه ها توسط این سیستم عامل از دو گزینه دیگر ساده‌تر است. مگر اینکه تعداد زیادی اپلیکیشن روی گوشی داشته‌باشید، که در این صورت Android گزینه های بهتری برای شما خواهند بود.

در زمینه طراحی باید گفت که هر دو سیستم عامل از طراحی های خوب و کاملی برخوردار هستند. منوی کشویی در قسمت بالای همه سیستم عامل‌ها نیز برای نمایش نوتیفیکیشن تماس، پیام و ایمیل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که اندروید اجازه دسترسی به تنظیمات سریع مثل خاموش و روشن کردن بلوتوث و Wi-Fi را هم در این قسمت به شما می‌دهد. Apple در نسخه iOS 7 گزینه Control Centre را برای اعمال سریع تنظیمات اضافه کرد. در این نسخه، منوی کشویی از پایین باز شده و اجازه تنظیم روشنایی، Wi-Fi و غیره را می‌دهد.

در حال‌ حاضر نیز با ارائه iOS 14 امکانات کاربردی جدید تر و با کارایی بالاتر ارائه شده‌است. همچنین اندروید 11 نیز آخرین نسخه از این سیستم عامل است که ژست‌های حرکتی هم‌چون iOS را در طراحی آن می‌بینیم که از نزدیک شدن این دو سیستم عامل موبایل به‌یگدیگر از نظر طراحی رابط‌ کاربری خبر می‌دهد.

‌طراحی و رابط کاربری iOS و اندروید
‌طراحی و رابط کاربری جذاب سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

‌اپلیکیشن های اصلی و قابل دانلود

اپلیکیشن‌ها و اَپ استورها می‌توانند باعث برتری یا شکست خوردن یک سیستم عامل نسبت به دیگری شوند. iOS و Android هر دو اَپ استور ویژه خود را دارند. iOS امکان دانلود برنامه ها را از App Store مهیا می‌کند، برنامه‌های اندروید را می‌توانید از Google Play دانلود کنید.

سال‌ها پیش Apple بهترین برنامه‌ها را از نظر قابلیت و طراحی به کاربران عرضه می‌کرد. علاوه‌بر این، برنامه‌های مختلف معمولاً نسخه iOS خود را در ابتدا معرفی می‌کردند. اما در سال‌های گذشته این موضوع تا حدودی عوض شده و اندروید برنامه‌های معروفی را ارائه می‌دهد که تقریباً همزمان با نسخه iOS راه اندازی می‌شوند.

برنامه‌های اصلی موجود بر روی گوشی نیز بر چگونگی عملکرد سیستم عامل تأثیر زیادی دارند. اندروید تعدادی از برنامه‌های خود را بطور پیش فرض بر روی گوشی‌ها قرار می‌دهد. علاوه‌بر این، مجموعه برنامه‌های Google از جمله Gmail، تقویم، گالری عکس‌ها، نقشه‌ها و غیره از طراحی جذاب و کارآمدی برخوردارند. همه برنامه‌های گوگل به جز Photos بر روی سیستم عامل iOS قابل استفاده هستند.

اپلیکیشن های پیش فرض Apple بر روی نسخه iOS شاید طراحی خوبی نداشته‌باشند، اما انتخاب مناسبی برای علاقمندان جدی اپل می‌باشند. برخلاف اندروید، شما نمی‌توانید برنامه‌های پیش‌فرض را در iOS تنظیم کنید. از نظر بسیاری از کاربران، سیستم عامل Android اپلیکیشن های جذاب‌تر و جدیدتری را در مقایسه با iOS عرضه می‌کند.

‌اپلیکیشن های اصلی و قابل دانلود iOS و اندروید
‌اپلیکیشن های اصلی و قابل دانلود در سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

‌امکانات سیستم عامل iOS و اندروید

یکی از قابلیت‌هایی که به سیستم عامل iOS اضافه شده بود، Continuity است. با استفاده از این گزینه می‌توانید دستگاه‌های Apple خود را به‌هم متصل کنید. به عنوان مثال می‌توانید ارسال پیام به مخاطبان خود را از iPhone شروع کرده و این کار را در Mac ادامه دهید. یا اگر گوشی شما در دسترس نباشد، تماس های خود را با MacBook برقرار کنید. اگر از طرفداران محصولات اپل باشید، این قابلیت بسیار کاربردی خواهد ‌بود.

اپل با ارائه iOS 14 و امکانات کاربردی به‌روز شده هم‌چون ارتقا سطح امنیت، سیستم عامل موبایل قدرتمندی را ارائه کرده‌است.

iOS و اندروید اپلیکیشن های رایگان پیام‌رسانی Hangouts و iMessage را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

‌امکانات iOS و اندروید
‌امکانات جذاب سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

دستیار مجازی

یکی دیگر از خصوصیات کلیدی هر یک از سیستم عامل ها “دستیار مجازی” است. این قابلیت تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و دستیارهای Siri و Google Now در iOS و اندروید مدت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

Google Now بهترین دستیار مجازی سیستم عامل‌ها به شمار می‌رود. مهارت این دستیار در ارائه اطلاعات کاربردی از وب و اپلیکیشن هایی مثل Spotify بصورت روزمره است. Siri در سیستم عامل iOS هم دقت بالایی در درک فرمان های صوتی دارد، اما با محدودیت‌هایی هم در زمینه ارائه اطلاعات روبروست. باید گفت که Siri از نسخه iOS 9 پیشرفت‌های چشمگیری داشته و قابلیت‌های بسیاری را فراهم می‌کند.

‌دستیار مجازی iOS و اندروید
‌دستیار مجازی کاربردی در سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

‌امنیت بیومتریک

اپل و گوگل از تکنولوژی سنسور اثر انگشت برای تأمین امنیت موبایل های خود استفاده کرده بودند. ابتدا اپل در نسخه iOS 7 این قابلیت را معرفی کرد. و پس از آن گوگل در Android 6.0 Marshmallow این کار را انجام داد. هر دو سیستم عامل در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشتند. تا این‌که از iPhone X به بعد اپل تصمیم گرفت حسگر اثر انگشت را از گوشی‌های خود حذف کند. و صفحه نمایش تمام لمسی را ارائه دهد. البته راه‌کار جایگزین برای باز کردن قفل گوشی‌های اپل استفاده از پین کد و یا سنسور تشخیص چهره سه بعدی مختص به اپل است که می‌تواند یک جایگزین بسیار مطمئن برای سنسور اثر انگشت باشد.

‌امنیت بیومتریک iOS و اندروید
‌امنیت بیومتریک در سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

نوتیفیکیشن

از لحاظ شیوه نمایش نوتیفیکیشن، باید گفت که اندروید برنده این رقابت است. کاربران اندروید می توانند نوتیفیکیشن انواع برنامه ها را بصورت مجزا در صفحه قفل گوشی مشاهده کنند. iOS هم این ویژگی را به شکل محدودتری عرضه می کند. چون مدیریت تمام هشدارها در این سیستم عامل به دلیل کوچک بودن دکمه ها یا نبود گزینه “رد کردن همه” همچنان مشکل است.

اما به‌طور کلی در نسخه‌های جدید عرضه شده برای هر دو سیستم عامل موبایل، شاهد رقابت بسیار نزدیک‌تری در این زمینه هستیم.

نوتیفیکیشن iOS و اندروید
نحوه نمایش نوتیفیکیشن در سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

‌سفارشی سازی سیستم عامل iOS و اندروید

 iOSعلیرغم متفاوت بودن آیکون ها و طراحی؛ گزینه‌های سفارشی‌سازی محدودی نیز دارد و امکان زیادی برای تغییر عملکردها توسط کاربر وجود ندارد. اما اندروید کاملاً برعکس عمل می‌کند. کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های اندروید معمولاً برنامه‌های ویژه‌ای مثل TouchWiz، Sense و غیره را برای سفارشی‌سازی دستگاه طراحی می کنند. هر یک از این برنامه‌ها می‌تواند ظاهر اندروید را کاملاً عوض کند. و امکانات تازه‌ای مانند دسته‌بندی آیکون‌ها و ویجت‌های جدید را برای کاربر تعریف می‌کند. علاوه‌بر این، می‌توانید اندازه و شکل ویجت‌ها را هم در صفحه اصلی موبایل تغییر دهید.

‌سفارشی سازی iOS و اندروید
‌سفارشی سازی سیستم عامل های موبایل iOS و اندروید

کلام آخر

هر یک از این پلتفرم ها نکات مثبت و منفی و نیز کاربران خاص خود را دارند. iOS با اپلیکیشن‌های بهتر، پشتیبانی از دیگر دستگاه‌های Apple و همچنین رابط‌کاربری مناسب آن به راحتی قابل استفاده‌است.

Android نوتیفیکیشن‌ها را بسیار بهتر نمایش می‌دهد. Google Now نیز در این سیستم عامل بسیار مفید است. و قدرت سفارشی‌سازی بی‌نظیری دارد. همچنین، طیف گسترده‌ای از موبایل‌های اندرویدی در بازار موجود هستند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که سیستم عامل اندروید با وجود رابط‌کاربری زیبا و قابلیت‌های کابردی زیاد می‌تواند بهترین گزینه باشد. اما دستگاه‌های اپل هم سخت‌افزار قدرتمند و نرم‌افزاری بسیار روان را به کاربران عرضه می‌کنند. به‌هر حال اگر یکی از گوشی‌های جدید اندروید یا iOS را خریداری کنید، بعید است که از انتخاب خود پشیمان شوید.

در ضمن شما کاربران عزیز می‌توانید با مراجعه به سایت هدیش (ehadish.com)، برای خرید گوشی شیائومی، سامسونگ و همچنین دیگر برندهای معتبر اقدام نمایید.

مقایسه iOS و اندروید
بهترین سیستم عامل موبایل کدام است؟

امید افتتاح

امید افتتاح فوق لیسانس شبکه های کامپیوتری - علاقمند به تکنولوژی، تجهیزات شبکه، موبایل، طراحی وب سایت، نویسندگی تخصصی و تولید محتوا در سایت های تکنولوژی، ورزش، بازی های رایانه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا