جستجو در سایت

سیستم عامل جدید هوآوی با نام هارمونی


سیستم عامل جدید هوآوی با نام هارمونی

پس از سال ها کار و توسعه و شایعات زیادی که در ماه های اخیر شنیده شده، کمپانی Huawei بالاخره از سیستم عامل جدید خود با نام Harmony OS رونمایی کرد. این پلتفرم تازه بر اساس ریز هسته ای شبیه به Fuchsia OS گوگل طراحی شده و انعطاف لازم برای نصب روی طیف گسترده ای از دستگاه ها مثل اسپیکرهای هوشمند، اتومبیل ها، کامپیوترها، ساعت های هوشمند، تبلت ها و البته گوشی های هوشمند را فراهم می کند. برای اطمینان از این تطبیق پذیری بالا، هوآوی تضمین کرده که این پلتفرم قابلیت کار کردن با رم های مختلف چند کیلوبایتی تا چند صد گیگابایتی را دارد. علاوه بر این، برنامه های طراحی شده برای پلتفرم های HTML5، Linux و Android نیز امکان اجرا روی Harmony OS را در آینده خواهند داشت.

هوآوی برای آسانتر کردن کار تولید کنندگان، دسترسی به کامپایلر ARK را فراهم خواهد کرد تا به کامپایل کد از زبان های متنوع از جمله C/C++، Java و Kotlin کمک کند. همچنین یک SDK جدید که سازگاری با انواع دستگاه ها را تضمین می کند، توسط شرکت ارائه می شود. برای جلوگیری از نگرانی های امنیتی، Harmony OS اجازه دسترسی به روت دستگاه را نخواهد داد؛ چون از نظر هوآوی این موضوع یک خطر امنیتی برای سیستم عامل های مبتنی بر Linux و اندروید به شمار می رود.

مدیر عامل Huawei مجدداً بر تعهد این شرکت به پلتفرم اندروید Google تأکید کرده و به ادامه استفاده از این پلتفرم در سطح بین المللی ابراز علاقه کرده است. با این حال اگر در هر نقطه ای، امکان کاربرد اندروید در آینده وجود نداشته باشد، این شرکت عظیم چینی به سرعت کار با سیستم عامل هارمونی خود را شروع خواهد کرد.

علیرغم اینکه Harmony OS یک سیستم عامل نسبتاً سبک است، در مقایسه با Android برخی عملکردهای دستگاه را افزایش می دهد. هوآوی آمار دقیقی در این باره منتشر نکرده، اما اعلام کرده که این پلتفرم دارای یک "موتور تأخیر قطعی" است که منابع سیستم را با استفاده از آنالیز و پیش بینی های مختلف تخصیص می دهد. از سوی دیگر؛ اندروید برنامه زمان بندی کاملاً منصفانه هسته Linux را به کار می برد که یک جدول زمانی از وظایف آینده را برای توزیع منابع ایجاد می کند، که این روند چندان کارآمد نیست. علاوه بر این، Harmony OS فرآیند برقراری ارتباط ریزهسته _که حداقل نرم افزار مورد نیاز کار کردن OS هست_ با اپلیکیشن ها، فایل ها و غیره را سرعت می بخشد. در واقع، سرعت این ارتباط پنج برابر بیشتر از Fuchsia گوگل است.