جستجو در سایت

بررسی 7 مزیت اصلی دوربین های دوگانه در موبایل (Dual Camera)


7 مزیت دوربین های دوگانه در گوشی های موبایل

در گذشته ای نه چندان دور خبری از گوشی های هوشمند نبود و کسی نمی توانست تصور کند که روزی این گوشی ها تمام زندگی ما را تغییر دهند. امروزه این گوشی ها همه جا هستند و تا حدودی باعث کساد شدن بازار دوربین های مرسوم برای گرفتن عکس های روزمره شده اند. اما دلیل این موضوع چیست؟

گوشی های موبایل امروزی می توانند تصاویر خیره کننده ای ثبت کنند، و کیفیت و قابلیت های آنها مدام پیشرفت می کند. گوشی های مجهز به دوربین های دوگانه (Dual Cameras) روز به روز بیشتر رواج پیدا می کنند و کمپانی های مختلف شروع به ارائه مدل هایی با دو دوربین حتی با قیمت های مقرون به صرفه کرده اند. اگر اطلاع چندانی از تکنولوژی دوربین های دوگانه و مزیت آنها در گوشی های موبایل ندارید، با خواندن این مقاله کاملاً با این موضوع آشنا خواهید شد.

بیایید با این سؤال واضح شروع کنیم که دوربین دوگانه چیست؟ در پاسخ باید گفت که در این گوشی ها به جای یک سنسور، دو سنسور تصویر وجود دارد که مکمل یکدیگرند.

 

دوربین دوگانه موبایل
 

بطور کلی، سنسور اصلی مثل یک دوربین معمولی کار می کند و تصاویر رنگی را به بهترین شکل ممکن ثبت می کند. سنسور دوم، عناصری که سنسور اول قادر به ثبت آنها نیست از جمله عمق میدان را به تصویر اضافه می کند. ترکیب هر دو تصویر که توسط اپلیکیشن دوربین انجام می شود، نتیجه مطلوب را ایجاد می کند. هر تولید کننده گوشی استراتژی خاص خود را برای عملکرد دوربین های دوگانه و افزایش توان عکاسی دارد. و اما مزایای دوربین های دوگانه چیست؟

 

بهبود جلوه های ویژه و ثبت تصاویری با بُعد بیشتر

یکی از مزایای دوربین های دوگانه میزان پرسپکتیو است. به دلیل وجود لنز دوم، فاصله ها بهتر آنالیز شده و می توان یک عکس تقریباً سه بعدی گرفت. با اینکه این ویژگی تصاویر زیبایی ایجاد می کند، اما خصوصیت اصلی دوربین های دوگانه به شمار نمی رود. بُعد بخشیدن به تصویر عنصری کلیدی است که اجازه دستیابی به جلوه های ویژه دیگر از جمله مواردی که در ادامه آورده شده را می دهد.

بعد تصاویر در دوربین دوگانه

 

افکت بوکه

عناصر اضافی که توسط لنز دوم ثبت می شوند، وضوح عکس را افزایش می دهند. به عنوان مثال در گوشیHTC One M8 حتی گزینه اضافه کردن افکت های رنگی به پس زمینه و پیش زمینه عکس، و یا کپی کردن قسمت هایی از عکس و اضافه کردن آنها به عکس های دیگر وجود دارد. جالب ترین بخش، کار کردن با مناطق خارج از فوکوس تصویر است و لنز دوربین می تواند پس زمینه عکس شما را محو کند.

افکت بوکه در موبایل دوربین دوگانه

 

واقعیت افزوده

در بعضی گوشی ها مانند Lenovo Phab 2 Pro و Asus Zenfone AR، علاوه بر دوربین معمول RGB، یک لنز fish-eye و یک دوربین به اسم "time-of-flight" هم در نظر گرفته شده و در واقع با خرید یک گوشی، یک دوربین 3 منظوره هم در اختیار کاربران قرار می گیرد. در این گوشی ها به دلیل وجود لیزر مادون قرمز متصل به دوربین، نور منعکس می شود. عمق میدان هم به شکل الکترونیکی و با دقت محاسبه شده و با سنسورهای RGB ثبت می شود.

 

افزایش توان عکاسی گوشی و ثبت دقیق جزئیات

در برخی گوشی ها مثل هوآوی P9، Mate 9 و Honor 8، استراتژی متفاوتی وجود دارد. در این گوشی ها سنسور دوم تصاویر را فقط به شکل سیاه و سفید می بیند، اما در عین حال توانایی انتخاب و ثبت جزئیات را داراست. پس از آن و از طریق نرم افزار، رنگ به عکس اضافه می شود. در حقیقت، این تکنولوژی به شما اجازه می دهد تا دقیق ترین عکس های ممکن را بگیرید.

 

عملکرد بهتر در نور کم

نقطه ضعف دوربین های موبایل اغلب عملکرد نامناسب در نور کم است، اما خوشبختانه لنز دوم در دوربین های دوگانه این مسئله را برطرف خواهد کرد. این لنز همه جزئیات را ثبت می کند و پس از آن نور مناسب به تصویر اضافه می شود. در کل، عکس نهایی همیشه بدون نقص نخواهد بود؛ اما قطعاً کیفیت آن از عکس های گرفته شده با اکثر گوشی های دارای یک سنسور بهتر خواهد بود.

 

بهبود داینامیک رنج

دوربین های دوگانه این قابلیت را دارند که سرعت شاتر یا تنظیمات ISO متفاوتی داشته باشند. این تکنیک در دوربین های عکاسی براکتینگ نوردهی خوانده می شود که در آن چندین عکس با سطوح نوردهی مختلف گرفته می شوند. اما به لطف دوربین های دوگانه و عکاسی آنها بطور همزمان، این کار در گوشی های موبایل بسیار راحت تر انجام می شود. پس از ثبت دو تصویر می توان آنها را با هم ترکیب کرد و بدین ترتیب داینامیک رنج را افزایش داد.

 

قدرت زوم با حفظ کیفیت

بعضی گوشی ها از جمله iPhone 7 Plus زوم بر روی تصویر را بسیار عالی انجام می دهند و عملکرد زوم آنها از زوم دیجیتال اکثر موبایل ها هم بهتر است. همچنین، LG G5 نیز می تواند محدوده وسیع تری را ثبت کند. به عبارت دیگر، با قرار دادن تصویر اصلی در پس زمینه با فعال کردن ویژگی زوم، این زاویه واید بُعد دیگری را به تصویر اضافه می کند.