فناوریمقایسهموبایلموبایلویژه

iPhone 12 Pro Max یا S21 Ultra؛ کدامیک در جدال پرچمداران پیروز است ؟!

سامسونگ (Samsung) و اپل (Apple) از سال‌ها پیش پا به پای یکدیگر در زمینه تولید گوشی‌های قدرتمند و به‌نوعی پرچمدار پیش آمد‌ه‌اند. این دو کمپانی هر سال با ارائه یک گوشی موبایل خاص و با قابلیت‌های جذاب چشم علاقمندان به گوشی‌های موبایل هوشمند را به خود دوخته‌اند. به‌واقع می‌توان گفت در دنیای گوشی‌های موبایل هوشمند هیچ جدالی پر هیجان‌تر از نبرد سامسونگ و اپل نیست. در اواخر سال 2020 اپل از قدرتمندترین گوشی موبایل خود با نام iPhone 12 Pro Max رونمایی کرد. سامسونگ نیز در اوایل سال 2021 از کهکشانی جدید خود یعنی S21 Ultra به‌عنوان یک گوشی پرچمدار رونمایی کرد تا جدال جذابی را بین این دو گوشی تا به امروز شاهد باشیم.

به‌جز رقابتی که در سخت‌افزار این دو گوشی پرچمدار وجود دارد، همیشه شاهد یک رقابت فوق‌العاده جذاب بین نرم‌افزار iOS استفاده شده در گوشی‌های آیفون و نرم‌افزار آندروید که در گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌شود؛ بوده‌ایم.

اگر قصد خرید یک از این دو گوشی کم‌نظیر را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما در تیم هدیش همراه باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

مقایسه طراحی S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

هر دو گوشی S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max از نظر ابعاد و وزن تقریبا مشابه یکدیگر هستند و تفاوت چندانی در هنگام استفاده از این نظر بین این دو گوشی حس نخواهید کرد. اپل در پنل پشت و جلویی iPhone 12 Pro Max از شیشه Gorilla Glass با دوام و ضد خش استفاده کرده و فریم استیل ضد زنگ را برای آن در نظر گرفته است. در مقابل سامسونگ نیز از شیشه Gorilla Glass Victus برای پنل پشت و جلویی گوشی S21 Ultra استفاده کرده و برخلاف آیفون در این گوشی شاهد فریم دور از جنس آلومینیوم هستیم.

مقایسه طراحی S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
مقایسه طراحی فوق‌العاده جذاب S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

هر دو گوشی به استاندارد محافظتی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار مجهز شده‌اند. با این تفاوت که این استاندارد برای آیفون 12 پرو مکس با قابلیت مقاومت در برابر آب تا 6 متر و در مدت زمان 30 دقیقه تعریف شده، اما در گوشی سامسونگ اس 21 اولترا این استاندارد قابلیت مقاومت در برابر آب تا 1.5 متر در مدت زمان 30 دقیقه است.

در عین‌حال، در طراحی جدید S21 Ultra شاهد بهره‌مندی این گوشی از قابلیت استفاده از قلم Stylus هستیم. به‌این صورت که شما قادر خواهید بود در کنار خرید گوشی سامسونگ S21 Ultra، یک قلم Stylus را جداگانه خریداری نمایید و هم‌چون گوشی‌های سری Note سامسونگ از این قلم برای گوشی خود استفاده کنید. باید به‌این نکته توجه داشته باشید که جایگاه خاصی برای این قلم بر روی خود گوشی در نظر گرفته نشده و می‌بایست از کاورهای مخصوص برای این گوشی استفاده کنید که بتوانید این قلم را به‌همراه گوشی حمل کنید و از آسیب دیدن احتمالی آن نیز جلوگیری کرده باشید.

همچنین، گوشی Galaxy S21 Ultra به حسگر اثر انگشت اولتراسونیک زیر نمایشگر مجهز شده که نسبت به حسگر اثر انگشت اپتیکال به‌کار رفته در دیگر گوشی‌ها دقت و سرعت بالاتری دارد و در عین‌حال، فضای بیشتری برای استفاده از این قابلیت در اختیارتان قرار می‌دهد.

مقایسه طراحی S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max - 1
بهره گیری گوشی S21 Ultra از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اولتراسونیک و قلم Stylus

انتخاب در این بخش بسیار سخت خواهد بود، از طرفی S21 Ultra به قابلیت استفاده از قلم Stylus و حسگر اثر انگشت اولتراسونیک زیر صفحه نمایش مجهز شده و در مقابل iPhone 12 Pro Max از استاندارد مقاومتی نسبتا بالاتری بهره می‌برد و به‌جای حسگر اثر انگشت فقط از سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی در آن استفاده شده‌است. پس انتخاب یکی از این دو گوشی در این بخش به‌واقع به نوع کاربری و سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

مقایسه صفحه نمایش کم‌نظیر S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

در این بخش وجه تشابه این دو گوشی در استفاده از نمایشگر های OLED است که چه در زمان بازی کردن و چه در زمان تماشای فیلم کیفیت فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارند. وجود صغحه نمایش OLED مزیت دیگری نیز دارد که به شما این امکان را می‌دهد حتی در زیر نور مستقیم آفتاب بتوانید به‌راحتی از گوشی خود با بالاترین کیفیت و وضوح استفاده کنید.

گلکسی S21 Ultra از صفحه نمایش 6.8 اینچی با پنل Dynamic AMOLED 2X و کیفیت QHD بهره می‌برد. این نمایشگر به نرخ به‌روز رسانی 120 هرتزی، قابلیت HDR10 Plus و روشنایی حداکثری 1500 نیتی مجهز شده‌است. قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) نیز برای اس 21 اولترا در نظر گرفته شده‌است. در مقابل iPhone 12 Pro Max با صفحه نمایش 6.7 اینچی مجهز به پنل Super Retina XDR OLED و قابلیت‌های HDR10 و Dolby Vision عرضه می‌شود. این نمایشگر کیفیت FHD Plus دارد و با وجود روشنایی 1200 نیتی و همچنین، ویژگی‌های Wide Color Gamut و True-Tone که به کیفیت تصاویر و رنگ‌ها در این گوشی کمک می‌کنند، می‌تواند یک صفحه نمایش تمام عیار را در اختیارتان قرار دهد.

اما با توجه به‌اینکه S21 Ultra از صفحه نمایش QHD با قابلیت نرخ به‎روز رسانی 120 هرتزی بهره می‌برد، برنده این بخش در مقابل نمایشگر iPhone 12 Pro Max که کیفیت FHD Plus به همراه نرخ به‌روز رسانی 60 هرتزی را ارائه می‌دهد؛ خواهد بود.

مقایسه صفحه نمایش کم‌نظیر S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
گوشی‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max از صفحه نمایش OLED با کیفیت کم‌نظیر بهره می‌برند

مقایسه دوربین دو گوشی پرچمدار S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

در نگاه اول شاید دوربین گوشی Galaxy S21 Ultra از نظر مگاپیکسل برتری کاملی نسبت به iPhone 12 Pro Max داشته‌باشد. اما به‌یاد داشته باشید که مقدار بالای مگاپیکسل به‎تنهایی در کیفیت نهایی تصاویر، کافی نخواهد بود.

مقایسه دوربین دو گوشی پرچمدار S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
لنزهای با کیفیت و قدرتمند تعیبه شده در گوشی‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

گوشی S21 Ultra در پنل پشتی نسبتا تخت خود از دوربین‌های 4گانه به‌همراه یک فلش دوگانه بهره می‌برد. دوربین اصلی واید با کیفیت 108 مگاپیکسل، امکان زوم فضایی 100 برابری و ضبط ویدیوهای سینمایی با کیفیت 8K و 24 فریم در ثانیه را به‌شما می‌دهد. دوربین پریسکوپی تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی نیز زوم اپتیکال 10 برابری را ارائه می‌دهد، به‌این ترتیب این امکان را خواهید داشت بدون افت کیفیت تا 10 برابر به سوژه مورد نظر خود نزدیک‌تر شوید و تصاویر دلخواه خود را به ثبت برسانید. در عین‌حال، دوربین تله فوتو معمولی نیز با کیفیت 10 مگاپیکسل و زوم اپتیکال 3 برابری را ارائه می‌دهد. دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی نیز زاویه تصویربرداری بیشتر به‌همراه قابلیت Super Steady را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی واید نیز با قابلیت Auto-HDR در کنار تصویربرداری با کیفیت 4K و فریم ریت‌های 30 و 60 در ثانیه و همچنین کیفیت 1080p و 30 فریم در ثانیه، یک دوربین سلفی کم‌نظیر را ارائه می‌کند.

قابلیت تصویر برداری 4K با فریم ریت‌های 30 و 60 در ثانیه، 1080p با فریم ریت‌های 30، 60 و 240 در ثانیه و همچنین 720p و 960 فریم در ثانیه با دوربین‌های پشت گوشی گلکسی S21 Ultra را نیز برای شما وجود دارد.

گوشی iPhone 12 Pro Max از یک چیدمان جذاب 3گانه برای دوربین‌های خود در پنل پشتی بهره می‌برد. در این پنل که کمی بیرون زدگی دارد، 3 دوربین 12 مگاپیکسلی تعبیه شده‌اند و یک فلش با کیفیت به‌همراه یک سنسور LiDAR در کنار این دوربین‌ها به‌چشم می‌خورند.

دوربین اصلی با لنز واید امکان تصویربرداری 4K با فریم ریت‌های 24، 30 و 60 در ثانیه به‌همراه قابلیت Sensor-Shift Stabilization به‌عنوان لرزشگیر را در اختیارتان قرار می‌دهد. دوربین تله‌فوتو قابلیت زوم اپتیکال 2.5 برابری برای تصویربرداری در فاصله‌ای نزدیک‌تر بدون افت کیفیت را به‌شما ارائه می‌دهد. و دوربین اولترا واید با زاویه 120درجه‌ای که ارائه می‌کند امکان تصویربرداری در زاویه وسیع‌تری را به‌شما می‌دهد. سنسور LiDAR نیز برای تشخیص عمق و چندین کارایی دیگر هم‌چون ارائه قابلیت تصویربرداری سه‌بعدی برای معماران و … به‌کار می‌رود.

مقایسه قابلیت زوم دوربین دو گوشی پرچمدار S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
مقایسه قابلیت زوم دوربین دو گوشی پرچمدار S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

قابلیت تصویربرداری با کیفیت 1080p و فریم‌ریت های 30، 60، 120 و 240 در ثانیه نیز با دوربین پشت این گوشی وجود دارد. از دیگر قابلیت‌های دوربین پشت آیفون 12 پرو مکس می‌توان به تصویربرداری 10 بیتی و دالبی ویژن HDR تا 60 فریم در ثانیه اشاره کرد.

در پنل جلویی نیز شاهد یک دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز واید هستیم که قابلیت تصویربرداری با کیفیت 4K و 24، 30 و 60 فریم در ثانیه و همچنین، کیفیت 1080p با فریم‌ریت های 30، 60 و 120 در ثانیه را دارا هستند. در عین‌حال، یک لنز SL 3D نیز به‌عنوان سنسور تشخیص عمق و تشخیص چهره سه‌بعدی در ناچ نسبتا بزرگ iPhone 12 Pro Max تعبیه شده‌است.

هر دو گوشی نیز تصاویر بسیار با کیفیت را در شب به ثبت می‌رسانند و در این مورد نیز پا به پای یکدیگر پیش می‌روند.

مقایسه حالت شب دوربین دو گوشی پرچمدار S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
مقایسه حالت شب دوربین گوشی‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

به‌طور کلی می‌توان گوشی Galaxy S21 Ultra را برنده این بخش دانست. به‌این دلیل که امکان زوم فضایی و ثبت ویدیوهای سینمایی را در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌تواند گزینه بهتری نسبت به iPhone 12 Pro Max باشد. البته اگر از این دو مورد که به سلیقه افراد بستگی دارد چشم‌پوشی کنیم در تمامی بخش‌ها گوشی آیفون رقیبی سرسخت برای گوشی سامسونگ است و چه‌بسا در بعضی از بخش‌های مربوط به دوربین ممکن است کمی بهتر از رقیب خود عمل کند.

سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند

هر دو گوشی از پردازنده‌هایی با معماری 5 نانومتری بهره می‌برند. S21 Ultra از پردازنده Exynos 2100 به همراه پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP14 برای نسخه جهانی و از پردازنده SnapDragon 888 5G به‌همراه پردازنده گرافیکی Adreno 660 برای عرضه در کشورهای چین و آمریکا استفاده کرده‌است. در مقابل iPhone 12 Pro Max از پردازنده قدرتمند A14 Bionic در کنار پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای مختص به خود بهره می‌برد.

گلکسی S21 Ultra با 12 یا 16 گیگابایت رم و 128، 256 و یا 512 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. iPhone 12 Pro Max نیز با 6 گیگابایت رم و 12، 256 و یا 512 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌شود.

هر دو گوشی نیز از قابلیت اضافه کردن کارت حافظه جانبی بهره نمی‌برند و فقط حافظه داخلی را در اختیار خواهید داشت.

مقایسه سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند گوشی‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند گوشی‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

گوشی سامسونگ S21 Ultra به آندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 مجهز است و در مقابل گوشی اپل iPhone 12 Pro Max سیستم عامل قدرتمند iOS 14 را ارائه می‌کند. گوشی‌های سامسونگ معمولا طبق گفته‌های این شرکت، از 3 سال پشتیبانی آپدیت نرم‌افزاری به‌صورت مداوم بهره می‌برند اما در گوشی‌های آیفون شاهد 5 یا 6 سال آپدیت نرم‌افزاری هستیم که این یک مزیت بسیار بزرگ به‌شمار می‌آید.

در بخش سخت‌افزاری باید گفت که گوشی سامسونگ سنگ تمام گذاشته و یکی از بهترین سخت‌افزار ها را در سال 2020 ارائه کرده‌است و شاید برتری نسبی به آیفون داشته‌باشد، اما به‌طور کلی نمی‌توان منکر کیفیت بسیار بالای سخت‌افزار گوشی آیفون شد. در زمینه نرم‌افزار به‌واقع می‌توان برتری کامل را هنوز هم به سیستم عامل iOS داد، حتی با توجه به پیشرفت بسیار زیادی که آندروید در این سال‌ها داشته‌است. به‌این دلیل که سیستم عامل iOS هنوز هم پس از گذشت سال‌ها بهینه‌ترین و روان‌ترین سیستم عامل را ارائه می‌کند.

این‌بار نیز انتخاب گزینه برتر کار بسیار دشواری است. انتخاب هر کدام از این گوشی‌های در بخش مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار بستگی به سلیقه شما خواهد داشت.

مقایسه باتری S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

iPhone 12 Pro Max از یک باتری لیتیوم‌یونی 3687 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که قابلیت شارژ سریع 20 واتی به‌کمک فناوری Power Delivery 2.0 را ارائه می‌دهد. همچنین قابلیت شارژ سریع بی‎سیم به کمک شارژر بی‌سیم MagSafe نیز برای کاربران فراهم شده‌است. اما باید به این نکته توجه داشت که برای استفاده از شارژ بی‌سیم MagSafe می‌بایست آن‌را به‌صورت جداگانه خریداری نمایید.

S21 Ultra نیز به باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم‌یونی مجهز شده که قابلیت شارژ سریع 25 واتی به کمک فناوری Power Delivery 3.0، شارژ سریع بی‌سیم 15 واتی و همچنین شارژ معکوس 4.5 واتی را ارائه می‌دهد.

هر دو باتری تقریبا یک روز کامل را با استفاده نسبتا معمولی شارژدهی خواهند داشت و عملکرد مشابهی دارند. به‌این صورت‌که گوشی آیفون با وجود میزان کمتر باتری به‌دلیل این‌که صفحه نمایش 60 هرتزی و کوچکتری دارد به همان اندازه‌ای مصرف باتری دارد که گوشی سامسونگ با صفحه نمایش بزرگ‌تر و 120 هرتزی خود باتری مصرف می‌کند.

پس در این بخش هر دو گوشی امتیازی نسبتا مشابه دریافت می‌کنند و انتخاب یک گوشی در این بخش سلیقه‌ای خواهد بود.

مقایسه باتری S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
بهره‌گیری گوشی‌های S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max از باتری‌های با دوام بالا

کلام آخر

هر دو گوشی بررسی شده در این مطلب جزو بهترین گوشی‌های موبایل هوشمند بازار هستند و خرید هر یک از این دو گوشی به‌واقع می‌تواند یک گزینه بسیار هوشمندانه باشد.

اگر سیستم عامل بی‌نظیر iOS در گوشی موبایل اپل iPhone 12 Pro Max که بزرگ‌ترین نقطه قوت و محبوبیت آن در بین کاربران است را از دیگر ویژگی‌های آن جدا کنیم، می‌توان گوشی موبایل سامسونگ Galaxy S21 Ultra را برنده این رقابت جذاب دانست.

اما به‌طور کلی در سال‌های اخیر انتخاب از بین این دو برند پرطرفدار برای کاربران بسیار سخت بوده و تنها با توجه به سلیقه شخصی است که می‌توان یکی از این دو را برای خرید گوشی و در اختیار داشتن یک پرچمدار کم‌نظیر انتخاب کرد.

در عین‌حال، می‌بایست به این مسئله توجه داشت‌که با توجه به قیمت نسبتا بالاتر گوشی‌های آیفون در مقایسه با گوشی‌های سامسونگ در بازار ایران، خرید گوشی سامسونگ می‌تواند گزینه مقرون به‌صرفه تری برای کاربران باشد.

مقایسه S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
مقایسه S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

امید افتتاح

امید افتتاح فوق لیسانس شبکه های کامپیوتری - علاقمند به تکنولوژی، تجهیزات شبکه، موبایل، طراحی وب سایت، نویسندگی تخصصی و تولید محتوا در سایت های تکنولوژی، ورزش، بازی های رایانه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا