جستجو در سایت

سامسونگ از تولید پردازنده Exynos 990 خبر داد


سامسونگ از تولید پردازنده Exynos 990 خبر داد

کمپانی سامسونگ در ادامه معرفی گوشی های هوشمند بی نظیر خود در سال جاری، به تازگی خبر از تولید پردازنده Exynos 990 داده است. این پردازنده قرار است در گوشی های پرچمدار این شرکت در سال آینده به کار گرفته شود. این کمپانی کره ای اعلام کرده که Exynos 990 با یک پردازنده گرافیکی جدید کار می کند و از صفحه نمایش های 120 گیگاهرتز پشتیبانی کرده و عملکرد دستگاه را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد.

این تراشه بر مبنای فرآیند 7 نانومتری EUV ساخته شده و سرعت آن در مقایسه با پردازنده های قبلی Exynos 9820 و Exynos 9825 در حدود بیست درصد بیشتر است. همچنین، بهره وری انرژی آن نیز بیشتر خواهد بود. این پردازنده دارای دو هسته قدرتمند سفارشی، دو واحد Cortex A76 با عملکرد بالا، و یک خوشه چهار هسته ای از هسته های Cortex-A55 است.

تراشه جدید، NPU دو هسته ای خود را حفظ کرده اما DSP آن ارتقاء یافته است. طبق اظهارات سامسونگ، این پردازنده می تواند بیش از ده تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد. برای افزایش کارآیی و امنیت، NPU تراشه هوش مصنوعی را فعال می کند؛ یعنی می تواند به جای وابسته بودن به شبکه و سرور، دیتا را بر روی دستگاه پردازش کند.

علاوه بر این، Exynos 990 دارای مودم Exynos  5123 است که یکی از اولین مودم های 5G به شمار می رود و بر اساس فرآیند 7 نانومتری ساخته شده است. سامسونگ تضمین داده که این مودم از تمام شبکه ها پشتیبانی کرده و می تواند حداکثر سرعت دانلود 3 گیگابایت را در شبکه های LTE ارائه دهد. در حالت 5G، این مودم از حداکثر 8CA پشتیبانی کرده و حداکثر سرعت 5.1 گیگابایت در ثانیه در فرکانس 6 گیگاهرتز و 7.35 گیگابایت در ثانیه را در امواج میلیمتری فراهم می کند.

Exynos 990 قابلیت پشتیبانی از پهنای باند حافظه با نرخ دیتای LPDDR5، نمایشگرهایی با رفرش ریت 120 هرتز و گوشی های هوشمند با حداکثر کیفیت دوربین 108 مگاپیکسل را داراست. تولید انبوه تراشه Exynos 990 احتمالاً در اواخر سال جاری میلادی و همزمان با عرضه گوشی Samsung Galaxy S11 آغاز خواهد شد.