جستجو در سایت

رونمایی هوآوی از پردازنده Kirin 990 با مودم داخلی 5G


رونمایی هوآوی از پردازنده Kirin 990 با مودم داخلی 5G

کمپانی Huawei به تازگی و در نمایشگاه IFA 2019 از آخرین پردازنده موبایل خود با نام Kirin 990 رونمایی کرد. این پردازنده در ابتدا برای گوشی های سری Mate 30 هوآوی و جانشین جدید مدل P30 Pro استفاده خواهد شد و ویژگی های نوینی را از نظر عملکرد Al و قابلیت های شبکه ارائه می دهد.

Kirin 990 دارای یک مودم یکپارچه 5G بوده و به تراشه خارجی متکی نیست. این پردازنده از شبکه های 4G و 5G پشتیبانی کرده و توانایی انتقال همزمان اطلاعات از هر دو شبکه را برای تضمین اتصال پایدار دارد. مودم های یکپارچه نسبت به پردازنده هایی که از دو تراشه تشکیل می شوند دارای دو مزیت اصلی هستند. اولین مزیت به اندازه محدوده سیلیکون و PCB مربوط می شود. Kirin 990 در مقایسه با مودم های Exynos 9825 و Exynos 5100، یا Snapdragon 855 36 درصد فضای کمتری اشغال می کند. فایده دوم این است که اندازه کوچکتر باعث مصرف کمتر باتری و در نتیجه افزایش دوام آن می شود. علاوه بر این، مودم 5G با یک برنامه ریز مؤثر همراه است که نیازی به بلوک دوم DRAM ندارد و موجب صرفه جویی در هزینه و مصرف باتری می شود.

این چیپست بر اساس فرآیند 7 نانومتری ساخته می شود. اطلاعات تأیید نشده ادعا می کنند که GPU جدید در مقایسه با مدل های قبلی 50 درصد کارآیی بیشتری خواهد داشت و Kirin 990 نخستین پردازنده ای است که قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه را دارد. در طراحی GPU این پردازنده مانند مدل سال گذشته، از هسته های Arm Mali-G76 استفاده شده است.

اما هوآوی این بار فضای سیلیکون بیشتری را برای عملکرد گرافیکی در نظر گرفته و تعداد هسته های Mali-G76 را از 10 به عدد 16 رسانده است. تولید Kirin 990 یک پیروزی بزرگ برای کاربران علاقه مند به گیمینگ خواهد بود.

علاوه بر این، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) هوآوی با تولید این پردازنده جدید وارد نسل پنجم می شود. آخرین ISP این شرکت هم عملکرد تهیه تصویر را بهبود می دهد، و هم مصرف باتری را کاهش خواهد داد. مهمترین نکته این آپگرید، قابلیت های کاهش نویز است که نویز عکس ها را تا 30 و نویز ویدئوها را تا 20 درصد کم می کند. این ویژگی باعث برتری توانایی عکاسی در نور کم هوآوی در بازار گوشی های هوشمند می شود.

این پردازنده جدید هم مثل Kirin 980، سه کلاک CPU و دامنه ولتاژ مجزا ارائه می دهد که به نام خوشه های بزرگ، متوسط و کوچک خوانده می شوند. در حقیقت، طراحی این دو مدل شباهت زیادی با هم دارد. خوشه بزرگ دارای دو پردازنده Arm Cortex-A76 است که سرعت کلاک آن به 2.86 گیگاهرتز می رسد. در وسط، دو هسته Arm Cortex-A76 با حداکثر سرعت 2.36 گیگاهرتز قرار دارد که در مقایسه با سرعت 1.9 گیگاهرتزی مدل قبل افزایش قابل توجهی دارد و بزرگترین تغییر در پیکربندی CPU به شمار می رود. هوآوی به این نکته اشاره کرده که بهبود عملکرد هسته های میانی باعث بهتر شدن تجربه کاربری در زمان کار با اپلیکیشن های مختلف می شود. در نهایت، خوشه کوچک از چهار هسته Cortex-A55 با مصرف کم و سرعت 1.95 گیگاهرتز تشکیل شده است.

نکته جالب توجه این است که هوآوی Kirin 990 را در دو مدل 4G و 5G تولید خواهد کرد. سرعت دانلود مدل 4G معادل 1.6 گیگابایت در ثانیه است. این استراتژی برای کاهش هزینه ها در بازارهایی طراحی شده که تا چند سال آینده به تکنولوژی 5G دسترسی نخواهند داشت. در آخر باید گفت که Huawei با طراحی و عرضه Kirin 990 با مودم داخلی 5G، گام مهمی را در صنعت پردازنده های موبایل برداشته است.