موبایلویژه

انقلاب شیائومی؛ سیر تحول گوشی‌های موبایل‌ شیائومی

انقلاب شیائومی؛ سیر تحول گوشی‌های موبایل‌ شیائومی. امروزه کمتر کسی هست که اسمی از غول تکنولوژی سرزمین اژدهای سرخ یعنی شیائومی (Xiaomi) نشنیده باشد. در ایران، محصولات این شرکت با کیفیت خوب و قیمت مناسب شناخته می‌شود. این شرکت عظیم در سال 2010 توسط هشت نفر تاسیس شد. این 8 نفر سابقه‌ی فعالیت در شرکت‌های بزرگ و معتبری چون گوگل، مایکروسافت  و موتورولا را داشته‌اند.

در واقع هدف اصلی تشکیل این شرکت این بود که نواقص موجود در سیستم عامل اندروید با ارائه‌ی رابط کاربری جدید این شرکت تا حد ممکن بهبود یابد و همچنین قابلیت‌ها و بهبود‌های زیادی را برای کاربر به ارمغان آورد. تنها با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت این شرکت، شیائومی رابط کاربری خود یعنی MIUI را معرفی کرد. این رابط کاربری که بر روی اندروید سوار بود؛ در بسیاری از جهات به رابط کاربری سامسونگ و iOS اپل شبیه بود و از آن‌ها الهام گرفته شده بود.

ریشه‌ی نامگذاری این شرکت از عبارت Mi مخفف Mobile Internet می‌آید. البته برخی معتقد هستند که معنای دیگری دارد و از Mission Impossible سرچشمه می‌گیرد. نکته‌ی دیگری که در این باره قابل توجه است این که شیائومی در زبان چینی به صورت (小米) نوشته می‌شود که به معنای ارزن است!

معرفی اولین گوشی هوشمند شیائومی

تنها یک سال پس از تاسیس این شرکت یعنی در ماه می سال 2011، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران اصلی شیائومی از اولین گوشی موبایل هوشمند تولید شده این شرکت رونمایی کرد و موفق شد با این گوشی تماسی را برقرار کند. این گوشی هوشمند شیائومی Mi 1 نام داشت که دارای صفحه نمایش 4 اینچی بود و از 4 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و 1 گیگابایت حافظه‌ی رم برخوردار بود. دوربین این گوشی موبایل به صورت تکی و 8 مگاپیکسل بود.

شیائومی mi a1
اولین گوشی هوشمند شیائومی Mi A1

یک سال بعد از معرفی اولین گوشی موبایل، شیائومی دومین گوشی پرچمدار خود را در سال 2012  با نام شیائومی Mi 2 معرفی کرد. این گوشی با صفحه نمایش بزرگتر و بهبود‌های خوبی نسبت به نسل قبلی خود به بازار عرضه شد. انقلاب شیائومی؛ سیر تحول گوشی‌های موبایل‌ شیائومی.

در جولای 2013 شیائومی اولین گوشی سری Redmi خود را معرفی کرد. شیائومی Redmi 1 از اولین گوشی این سری ارزان قیمت و به‌صرفه بود. با اینکه گوشی‌های سری Mi از قیمت پایینی برخوردار بودند، ولی سری Redmi گزینه‌ای بسیار کم قیمت و ایده‌آل برای کشور‌های در حال توسعه و پرجمعیتی مثل چین و هند بود. در همین سال و در ماه سپتامبر، نسل سوم سری Mi یعنی شیائومی Mi 3 نیز معرفی شد.

شیائومی Mi 3
شیائومی Mi 3 گوشی سال 2013

آوریل سال 2014 اولین گوشی سری ردمی شیائومی معرفی شد. همچنین در کنار این سری جدید، مدل جدید گوشی موبایل شیائومی Mi 4 نیز فروش خوبی را تجربه کرد. در همین سال شیائومی با معرفی می‌بند (Mi Band) اولین گجت پوشیدنی خود را معرفی کرد که با قیمتی تنها 13 دلاری امکانات و شارژدهی بسیار خوبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد به همین جهت توانست فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کند. در همین سال 2014 شیائومی اکوسیستم Mi را نیز راه اندازی کرد. محصولات بسیار متنوعی از جمله لوازم خانگی، مولتی مدیا، گجت‌های پوشیدنی و لوازم جانبی این اکو سیستم جدید را شامل میشد.

شیائومی Mi 4
گوشی موبایل شیائومی Mi 4

شیائومی در شیب تند پیشرفت

در  سال 2015 شیائومی با برگزاری جشنی برای کاربران و طرفداران این شرکت، توانست 2112010 عدد از انواع محصولات خود از جمله گوشی موبایل هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و تلویزیون را در تنها 24 ساعت به فروش برساند. این میزان از فروش خیره کننده، به اندازه‌ای بود که در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شد.

سال 2016 شیائومی از سری می‌مکس (Mi Max) و می‌میکس (Mi Mix) پرده‌برداری کرد. این تولیدات جدید در واقع دروازه‌ای بودند برای ورود به بازار اروپا. و سالی بود که محصولات شیائومی در اختیار کاربران در اروپا قرار گرفت.

گوشی موبایل شیائومی Mi-Mix و Mi-Max در سال 2016

سال 2017 سال بسیار خوبی برای شیائومی بود. در این سال شیائومی موفق شد بالاخره سلطه‌ی سامسونگ در بازار هند را بشکند و این برند را به پر فروش‌ترین برند در هند تبدیل کند. در همین سال بود که نسل ششم از پرچمداران خود را یعنی شیائومی Mi 6 را معرفی کرد. در کنار این گوشی، شیائومی می‌مکس 2، شیائومی می‌میکس 2، Mi 5x و همچنین رابط کاربری MIUI 9 عرضه شد. در کنار این‌ها، گوش شیائومی Mi A1 نیز معرفی شد که از سیستم عامل اندروید One بهره می‌جست.

گوشی‌های شیائومی 2017
گوشی‌های شیائومی در سال 2017

شیائومی در سال 2018 همچنان به پیشرفت خود در بازار اروپا ادامه می‌دهد و زمان آن رسیده که در انگلیش هم وارد شود. در همین سال بود که گوشی موبایل شیائومی Mi mix 2s معرفی شد که دوربین‌های با کیفیت از ویژگی‌های اصلی آن بود.

گوشی موبایل شیائومی Mi Mix 2s
گوشی موبایل شیائومی Mi Mix 2s

سال 2019 سالی بود که گوشی پرچمدار خود یعنی شیائومی Mi 9 را معرفی کرد. این گوشی توانست جز 5 گوشی برتر بازار جهانی از لحاظ کیفیت دوربین قرار گیرد. این گوشی اولین گوشی شیائومی با حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بود. انقلاب شیائومی؛ سیر تحول گوشی‌های موبایل‌ شیائومی.

گوشی موبایل شیائومی Mi 9
گوشی موبایل شیائومی Mi 9

سال 2020 نیز یک سال تاریخی برای شیائومی بود. در این سال فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت توانست با کنار زدن اپل، در جایگاه سوم در فروش گوشی موبایل بعد از سامسونگ و هواوی قرار گیرد. این مهم با عرضه‌ی موفق گوشی پرچمدار این شرکت یعنی شیائومی Mi 10 محقق شد. این گوشی اولین گوشی شیائومی بود که از نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی موسوم به 5G بهره می‌برد.

گوشی موبایل شیائومی Mi 10
گوشی موبایل شیائومی Mi 10

سال 2021 شیائومی توانست با معرفی شیائومی Mi 11 Ultra حسابی سر و صدا به پا کند. این گوشی پرچمدار، با یک نمایشگر رنگی 1.1 اینچی در کنار دوربین‌های سه‌گانه‌ی پشت همراه بود که امکان گرفتن سلفی‌هایی بی‌نظیر را به کاربر می‌داد. این گوشی در بدو عرضه توانست جایگاه اول بهترین دوربین در سایت‌های معتبر جهانی را کسب کند. انقلاب شیائومی؛ سیر تحول گوشی‌های موبایل‌ شیائومی.

گوشی موبایل شیائومی Mi 11 Ultra
گوشی موبایل شیائومی Mi 11 Ultra

در همین سال شیائومی توانست با عبور از سامسونگ پرفروش‌ترین برند موبایل جهان شود. این اتفاق در حالی رخ داد که سامسونگ 8 سال متوالی این عنوان را در اختیار خود داشت.

آرین شیخی

آرین شیخی فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک. علاقه‌مند به موسیقی و ساز تنبور، تکنولوژی، موبایل، گرافیک، عکاسی، بازی‌های رایانه‌ای، ورزش، هنر، سینما و تولید محتوا در سایت‌های تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا