فناوریموبایلویژه

تکنولوژی 5G؛ نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه

تکنولوژی 5G، نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه است که سرعت بالاتر و ارتباط قابل اطمینان‌تری را در مقایسه با نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد. 5G نه تنها ارتباط افراد را از طریق شبکه موبایل فراهم می‌کند، بلکه کنترل بسیاری از دستگاه‌ها و وسایل امروزی هم به آن وابسته خواهد بود. این نسل از شبکه، علاوه بر انتقال حجم بسیار زیاد دیتا، سطح بالایی از عملکرد و بهره وری را ارائه داده و موجب اتصال صنایع جدید به هم می‌شود.

از دیگر خصوصیات اینترنت 5G باید به ایجاد سرعت چند گیگابایت در ثانیه، تاخیر بسیار کم، ظرفیت بسیار بالا و تجربه کاربری بی‌نظیر اشاره کرد. هم اکنون نسل پنجم شبکه در سراسر جهان راه اندازی شده و در کنار فناوری‌های 3G و 4G مورد استفاده کاربران قرار گرفته است.

تکنولوژی نسل پنجم شبکه‌ی تلفن همراه در تازه‌ترین گوشی‌های موبایل هوشمند سامسونگ، اپل، شیائومی، نوکیا، هواوی و … مورد استفاده قرار گرفته است.

نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه است با سرعت بالاتر
نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه، سرعت بالاتر و ارتباط قابل اطمینان‌تری

‌مزایای تکنولوژی 5G چیست؟

5G یک پلتفرم جدید است که نه تنها سرویس‌های پهنای باند موبایل را ارتقاء می‌دهد، بلکه شبکه‌های موبایل را برای پشتیبانی از دستگاه‌های متنوع و جدید و برقراری ارتباط بین صنایع امروزی با عملکرد و کارآیی بالا توسعه می‌دهد. 5G تعریف تازه‌ای از محدوده وسیعی از صنایع مرتبط با هم به همراه خدماتی مثل آموزش، حمل و نقل و سرگرمی ارائه می‌دهد. در حقیقت این نسل از شبکه، یک تکنولوژی انقلابی به شمار رفته و طبق تحقیقات، تأثیر آن بر اقتصاد تا سال 2035 میلادی به حداکثر خواهد رسید. تنها زمان مشخص می‌کند که 5G چگونه صنعت و اقتصاد را متحول خواهد کرد.

مزایای اینترنت 5G چیست؟
این نسل از شبکه، یک تکنولوژی انقلابی است

‌سرعت تکنولوژی 5G شبکه تلفن همراه چقدر است؟

سرعت شبکه 5G با توجه به منطقه، کشور و دستگاه‌های مورد استفاده متفاوت خواهد بود. اما بطور کلی میانگین سرعت 5G باید بسیار بالاتر از سرعت شبکه 4G باشد. با این حال چون این تکنولوژی هنوز در حال توسعه است، مشخص نیست که سرعت آن تا چه حد بیشتر از شبکه 4G خواهد بود. انتظار می رود که 5G سرعت دانلود و آپلود حدود 1 گیگابایت در ثانیه را ارائه دهد. بیشتر برآوردها حاکی از این است که متوسط سرعت شبکه های 5G به 10 گیگابایت در ثانیه هم برسد. علاوه بر سرعت بسیار بالا، این تکنولوژی ظرفیت بسیار بالای شبکه را هم از طریق گسترش طیف جدید فناوری مثل موج میلیمتری (mmWave) ایجاد می کند. همچنین، 5G پاسخگویی بسیار بالایی داشته و نرخ دیتا را حتی در زمان حرکت و تغییر مکان کاربر ثابت نگه می‌دارد. این ویژگی‌ها به این معناست که کاربران می‌توانند فیلم‌های HD را در چند ثانیه دانلود کرده و دانلود و نصب نرم افزارها را بسیار سریعتر از امروز انجام دهند.

‌سرعت نسل پنجم شبکه تلفن
متوسط سرعت شبکه های 5G به 10 گیگابایت در ثانیه می‌رسد

‌شبکه 5G چگونه کار می‌کند؟

5G هم مثل 4G LTE یک شبکه مبتنی بر OFDM است و بر اساس همان اصول شبکه تلفن همراه عمل خواهد کرد. با این حال، رابط جدید 5G NR ویژگی‌های OFDM را ارتقاء خواهد داد تا درجه بالاتری از انعطاف پذیری و مقیاس پذیری را ارائه دهد. شبکه 5G، هم پهنای باند موبایل سریع‌تر و بهتری در مقایسه با شبکه 4G LTE دارد و هم باعث گسترش سرویس‌هایی مثل loT می‌شود. این ویژگی توسط تکنیک‌های جدید طراحی رابط هوایی 5G NR  از جمله طراحی TDD ایجاد می‌شود.

‌شبکه 5G چگونه کار می‌کند؟
5G ویژگی‌های OFDM را ارتقاء داده که باعث انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتر شده

جمع بندی

روز به روز بر آمار گجت‌هایی که می‌توانند به شبکه‌ی اینترنت متصل شوند افزوده می‌شود. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت و دستبند‌های هوشمند، لوازم خانگی و اداری هوشمند و… . شبکه‌های حال حاضر در حال اشباع شدن هستند و دیگر نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از استفاده را بدهند. فرض کنید ر یک مکان محدود هزاران دستگاه بخواهند به شبکه‌های موجود متصل شوند. این اتفاق باعث می‌شود حجم بسیار وسیعی از اطلاعات رد و بدل شود. در این زمان است که قطعا آن ئشبکه با مشکل مواجه می‌‍شود و خارج از توانش است. فناوری شبکه‌ی 5G راه حلی است برای ابن مسئله. مزیت‌های بسیار زیاد این شبکه باعث می‌شود هزاران دستگاه به طور همزمان و سرعت بالا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

آرین شیخی

آرین شیخی فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک. علاقه‌مند به موسیقی و ساز تنبور، تکنولوژی، موبایل، گرافیک، عکاسی، بازی‌های رایانه‌ای، ورزش، هنر، سینما و تولید محتوا در سایت‌های تکنولوژی

1 دیدگاه

  1. بازتاب: حسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا